Veel gestelde vragen

Voor wie zijn implantaten bedoeld?

Eigenlijk voor iedereen die één of meer tanden of kiezen mist, waarbij de oorzaak van dit verlies weinig uitmaakt. Een implantaat met daarop een kroon of een brug kan die tand of kies vervangen. Leeftijd maakt daarbij niet uit. Veel belangrijker is een goede gezondheid. De deskundige zal altijd vragen naar de gezondheidssituatie tijdens het informatieconsult om te bepalen of er gezondheidsproblemen zijn die succesvolle implantatie in de weg staan.

Is de behandeling pijnlijk?

Verreweg de meeste patiënten zullen u vertellen dat de behandelingen ontzettend zijn meegevallen. Het plaatsen van implantaten is heel goed te verdoven door middel van plaatselijke verdoving. U zult er niets van voelen. Eventueel kunnen wij ook nog iets geven om rustiger te worden, voorafgaand aan de behandeling. Wij bespreken altijd uitgebreid wat u tijdens de operatie kunt verwachten, maar ook wat er na de behandeling kan gebeuren.

Kan ik last hebben van napijn?

In de meeste gevallen is er niet of nauwelijks sprake van napijn. Af en toe kan het toch gebeuren dat er wat napijn ontstaat, dit is meestal goed op te vangen met een pijnstiller zoals paracetamol.

Moet ik zonder tanden lopen?

Niemand loopt graag zonder tanden. In alle gevallen kunnen wij het zo organiseren dat u niet tandeloos de deur uit hoeft.

Hoe lang duurt de behandeling?

Dat hangt heel erg van de situatie af. Sommige behandelingen gaan snel, maar andere kunnen heel lang duren. Tijdens het informatieconsult kan een schatting worden gegeven met betrekking tot uw specifieke behandeling.

Heb ik lang plezier van de behandeling?

Brånemark heeft dertig jaar geleden zijn eerste patiënt behandeld met implantaten. Veel van deze implantaten zijn tot op de dag van vandaag nog steeds in functie. De verwachting is dat implantaten heel erg lang kunnen blijven zitten en naar behoren blijven functioneren. Wel is het van belang dat u op jaarlijkse controle komt in onze praktijk. Zo kunnen wij het verloop van de behandeling goed volgen en indien nodig ingrijpen of u doorsturen naar de mondhygiënist.